Meteen naar de inhoud
Logo XLNT wit

Wat is XLNT?

XLNT is een bedrijfssimulatie die in de klas gespeeld wordt. Leerlingen gebruiken hun bedrijfswetenschappelijke en economische kennis om virtueel in de huid te kruipen van een manager in een grote onderneming die brommers produceert.

Elk team start met dezelfde jaarrekening en verkoopt brommers op dezelfde markt. Door de beslissingen die de leerlingen nemen, komt er differentiatie. Waar positioneren ze zich op de markt, in welke prijsklasse en wat is hun prijsstrategie? Doordachte beslissingen met kennis van zaken leiden tot succes.

Voor wie?

XLNT is speciaal ontworpen voor leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs met een basiskennis van bedrijfswetenschappen (leerplandoelstellingen).

Dit gaat vooral over leerlingen uit: 

Klassen uit het 5e en het 6e jaar kunnen gecombineerd worden. Ervaring heeft ons geleerd dat XLNT ook voor 5des geschikt is. Op die manier is de groep altijd voldoende groot, ook bij kleinere klasgroepen.
XLNT Kobos 4
XLNT Kobos 5

Het spelverloop

voorbereiding

voorbereiding (2 lesuren)

Tijdens een eerste voorbereidend lesuur krijgen de leerlingen een informatiebrochure en krijgen ze instructiefilmpjes te zien. Het tweede uur zetten ze zich in 6 of 8 groepjes (afhankelijk van de grootte van de groep) en bedenken ze een naam en een slogan, ontwerpen ze een logo, bepalen hun doelstellingen en strategie en denken na over een ethisch project.

XLNT campus Fenix 1

het spel (1,5 dag)

Het spel zelf wordt op anderhalve dag gespeeld in de klas of op een andere locatie naar keuze. Daarin spelen de leerlingen vier boekjaren onder begeleiding van een spelleider van XLNT. Bij de start van elk boekjaar krijgen de leerlingen een conjunctuurbericht waarin ze vernemen hoe de markt evolueert, hoe hoog de intrestvoet en inflatie ingeschat worden, hoe de situatie is op de arbeidsmarkt en andere nuttige informatie. Na elk boekjaar volgt een uitgebreide bespreking waarin gewezen wordt op de pluspunten van elke groep maar ook op hun werkpunten. Na elk boekjaar krijgen de leerlingen ook een sluitende balans en resultatenrekening waarop ze een financiële analyse kunnen uitvoeren.

nabespreking

nabespreking (2 lesuren)

Na het spel krijgt de leerkracht van de spelleider van XLNT een evaluatie per groep. Daarin wordt een score bepaald voor de resultaten in het spel (op basis van de gecumuleerde winst), het beleid van de groep (op basis van de genomen beslissingen) en de kwaliteit van de opgestelde doelstellingen en strategie. Het is aan te raden de leerlingen achteraf een presentatie te laten geven van ongeveer 20 min per groep waarin ze hun beleid komen verantwoorden voor de aandeelhouders. In deze presentatie komen ze ook uitleg geven over hun ethisch project: een project waarin ze reflecteren over maatregelen die ze willen invoeren in hun onderneming om hun ecologische en sociale impact te verkleinen.

U kan ervoor kiezen om XLNT op 1,5 dag of op 2 dagen te laten doorgaan op je school.

OPTIE 1 - 1,5 dag
OPTIE 2 - 2 dagen
materiaal

Materiaal

Onderstaande materialen worden door de school voorzien.

Indien een toestel met internetaansluiting niet mogelijk is, kan het spel ook gespeeld worden met een geprinte versie van de informatiebrochure.

Tarief

OPTIE 1 - 1,5 dag

Inbegrepen in de prijs:

Klasgroepen mogen samen geplaatst worden.
Maximaal 48 leerlingen per groep.

OPTIE 2 - 2 dagen

Inbegrepen in de prijs:

Klasgroepen mogen samen geplaatst worden.
Maximaal 48 leerlingen per groep.

tarief
5/5
Mijn leerlingen waren dolenthousiast over de bedrijfssimulatie van XLNT. Wij vonden het fijn dat deze activiteit op anderhalve dag gebundeld werd en dat het spel in de klas gebeurde met veel interactie.
KIM MAUËN
LEERKRACHT ECONOMIE CAMPUS FENIX

Waarom kiezen voor XLNT?

Veel simulaties blijven schools. Ze zijn ook makkelijk te manipuleren door beslissingen te nemen die buiten het normale liggen. Bovendien geven ze vaak onvoldoende informatie aan de leerlingen.

thumbs up 3
thumbs up 1
thumbs up 4
thumbs up 2
5/5
We vonden het een speciale ervaring met veel denkwerk en moeilijke keuzes. Helaas bleken onze beslissingen niet altijd de beste te zijn, maar we hebben geleerd uit onze fouten.
Thomas
6 HANDEL
We vonden XLNT een zeer leerrijk spel omdat we echt kennis maakten met de bedrijfswereld. We hadden allemaal onze eigen rol met de bijbehorende taken, maar we moesten wel goed overleggen.
Rana
6 BOEKHOUDEN-INFORMATICA
XLNT was een leuke ervaring omdat het zo onvoorspelbaar is en omdat we zelf onze rollen mochten verdelen. Maar het was wel moeilijk en intensief.
Otis
6 ECONOMIE-MODERNE TALEN
Het was een leuk maar moeilijk spel, zeker de moeite waard om te ervaren. Het was een uitdaging maar het geeft een goede weergave van de werking van een bedrijf.
Seppe
6 ECONOMIE-WISKUNDE
We moesten na onze beslissingen goed letten op de resultaten van de andere groepen en ons daaraan aanpassen. Er moesten veel risico's genomen worden in de hoop dat we zo inspeelden op de andere groepen.
Sarah
6 ECONOMIE-MODERNE TALEN